logo

Velký test běžných účtů

29.6.2016

Bankovní inspektor udělal velký test běžných účtů a přináší tak unikátní pohled na základní službu tuzemských bank. Která banka má nejlepší běžný účet? Které bance se radši obloukem vyhnout? Na to vše odpovídá náš test.
Testovali jsme dvanáct nejvýznamnějších českých bank. Měli jsme celkem deset kritérií, podle kterých jsme účty hodnotili a která měla různou váhu – největší důraz jsme kladli na ceny vedení běžného účtu. Ostatní kritéria jsou níže v červeném boxu. Test účtů probíhal od 20. května do 20. června 2016 přímo na pobočkách testovaných bank.

 

Kritéria hodnocení účtů:

  • 20 % – cena za vedení účtu
  • 10 % – cena za platební kartu
  • 10 % – poplatky za výběry z ATM v ČR
  • 5 % – poplatky za výběry z ATM v zahraničí
  • 10 % – poplatky za domácí platební styk
  • 5 % – poplatky za zahraniční platební styk
  • 10 % – dostupnost banky
  • 10 % – inovativnost banky
  • 10 % – prostředí a servis banky
  • 10 % – profesionalita pracovníků banky

 

Pořadí v testu:

 

1. Equa bank – 94 bodů

V testu poměrně jednoznačně zvítězila Equa bank. Důvod jejího prvenství je jednoduchý – v ceně za služby doslova „válcuje“ svoje konkurenty. Ve všech cenových položkách Equa získala maximální hodnocení. V tomto peněžním ústavu totiž klient neplatí ani za vedení, ani za jakýkoliv provoz účtu. Výběry ze všech bankomatů jsou zadarmo a v zahraničí za 9 korun. To už jsou služby na úrovni západních bank. Jediné, v čem Equa nedominuje, je kritérium dostupnosti banky. Na druhou stranu k čemu je potřeba mít banku dostupnou, když lze vše vyřídit přes internet. Equa ukazuje ostatním bankám směr cesty. Doufáme, že se jí bude držet a další banky inspirovat.

 

2.–3. mBank a Fio banka – 88 bodů

Obě dvě banky dostaly v testu shodně 88 bodů. To potvrzuje vysokou úroveň služeb za rozumnou cenu. Standardem je, že klient neplatí za běžné služby – vedení účtu, karty, prováděné platby, internetbanking atd. Citelné rozdíly mezi těmito dvěma společnostmi nejsou ani u poplatků při výběru z bankomatu. Fio se liší jen tím, že má deset výběrů z vlastních bankomatů nebo ze sítě Pharro zdarma. Jenže hledat tyhle stroje je jako pátrat po jehle v kupce sena. Drobnou výhodou Fia je dostupnost, protože pobočky této banky jsou ve většině bývalých okresních měst. Naopak mBank má nižší poplatky za převody peněz do zahraničí, příjemnější prostředí a vyšší profesionalitu pracovníků.

 

4. ZUNO – 86 bodů

V těsném závěsu za první trojicí je ZUNO. První ryze internetová banka v Česku redakci oslnila především unikátním způsobem založení účtu. Vše z pohodlí domova. Účet se dá založit bez podpisu. Jen už musí mít nový klient účet v jiné bance, aby si ZUNO ověřila, že existuje. Pak si stačí poslat mezi účty třeba jen jednu korunu, nahrát fotku svého občanského průkazu a pasu a účet je založený. Všechny následující požadavky se pak vyřizují přes internet nebo přes telefon. V inovativnosti jsou v ZUNO asi nejdál, tento účet je proto vhodný hlavně pro experimentátory a mladé. S cenou na tom banka není nejhůře, ale první trojici se nevyrovná. Může za to poplatek za vedení účtu. Ten se sice neplatí, když má klient měsíčně karetní transakce nad 3.000 korun, jenže – komu se to bude chtít hlídat? ZUNO nabízí i variantu s vedením účtu zdarma, u ní se ale platí vysoké poplatky za výběr z bankomatu.

 

5. Air Bank – 81 bodů

Air Bank vletěla na český bankovní trh jako uragán. Každoročně zláká ke změně banky spoustu lidí, i když cena služeb není zcela nejlepší. Air Bank má vynikající marketing a sází na vymezení se proti standardním „velkým“ bankám a jejich nedobrému obrazu. Air Bank má dva tarify. Jeden zdarma a druhý za „stovku“. Ten za sto korun nemá už prakticky žádné další poplatky, takže se vyplatí těm, kdo vybírají z bankomatu více než čtyřikrát za měsíc. U tarifu zdarma si banka účtuje za výběr z cizího bankomatu 25 korun. Výběr se sice neplatí při použití stroje Air Bank, jenže těch je v tuzemských ulicích jako šafránu.

 

6. Sberbank 70 bodů
7. UniCredit Bank 67 bodů
8. Raiffeisenbank 66 bodů
9. Era  65 bodů

Mezi první pětkou a zbytkem bank je propastný rozdíl. Dostáváme se totiž do zóny tradičních bank, které si i přes tlak nových hráčů stále částečně drží politiku vyšších poplatků. Tyto banky už standardně nenabízejí variantu vedení účtu zdarma. Výjimkou je Sberbank, která má variantu účtu zdarma, ale klient pak platí za skoro všechny služby spojené s provozem účtu (odchozí platby, výběry…). Podmínky vedení účtu zdarma jsou u těchto čtyř bank podobné. Obvykle se vztahují k určitému obratu na účtu. Typicky stačí pro účet zdarma průměrná mzda v ČR.

 

10. ČSOB 63 bodů
11. Česká spořitelna 63 bodů
12. Moneta 62 bodů
13. Komerční banka 61 bodů

Poslední čtveřice bank nejde úplně nejlepší cestou. Stále se snaží držet si přísun peněz z poplatků, proto je u nich obtížnější dostat se na variantu vedení účtu zdarma.

Proto aby jste u Komerční banky měli vedení účtu zdarma, musíte splnit jednu z následujících podmínek: došlou příchozí platbu, zůstatek nad 100 tisíc korun, úvěr, nebo hypotéka od KB.

Česká spořitelna zase vyžaduje kreditní obrat na kontě ve výši 7.000 korun, což už nemusí být úplně jednoduché splnit.

Moneta pak přichází s největším počtem tarifů, přičemž má svoje vlastní podmínky pro zlevnění. Ve výsledku tak vzniká zhruba 12 kombinací tarifů a slev, ve kterých mají problém se vyznat i sami úředníci banky, natož jejich klienti. Tento přístup bychom za revoluční úplně neoznačili.

ČSOB, Komerční banka, Česká spořitelna a Moneta také „kralují“ v položce výběr z bankomatu cizí sítě. Jejich poplatky se pohybují od 35 (ČSOB) přes 39 (KB) do 40 (ČS, Moneta) korun za výběr, a to už vůbec nemluvíme o výběrech v zahraničí, kde se tato čtveřice nebojí naúčtovat si částky překračující i stokorunu.

 

Závěr

Bankovní inspektor otestoval služby třinácti tuzemských bank. Vítězem tohoto testu se stala Equa, následována mBank a Fio. V čele pelotonu se ještě drží Air Bank a ZUNO. Tyto banky se snaží jít vstříc svým klientům a mají přehledné a hlavně rozumně levné služby. Z ostatních bank máme pocit, že u nich stále převládá spíše snaha o zmatení klienta různými tarify a slevami, aby v konečném důsledku mohla banka naúčtovat sem tam nějaký ten poplatek navíc. Ale abychom nezakončovali tento test negativně, za posledních deset let se situace výrazně posunula k lepšímu, zvýšení konkurence vedlo jednoznačně ke zlevnění služeb. Pokud bude tento trend pokračovat, budou za chvíli muset banky od poplatků zcela upustit a nabízet je možná tak v balíčku, který bude stát maximálně desetikoruny.

Kompletní výsledky testu si můžete prohlédnout zde

Komentáře

komentářů