logo

TEST: Tuzemské banky nejsou připraveny na klienty s různým náboženským vyznáním!

29.9.2016

fiobank

Praha 5. října 2016 – V souvislosti s uprchlickou vlnou, která kulminovala v Evropě na konci loňského roku, se Bankovní inspektor rozhodl ověřit, jak jsou na tyto potenciální klienty připraveny tuzemské banky.

Test připravenosti proběhl na konci srpna 2016, kdy redaktoři portálu www.bankovniinspektor.cz vyslali založit si účet ženu muslimského vyznání oblečenou v nikábu do několika pražských poboček tuzemských bank. A jak si pracovníci vybraných poboček vedli? Ve více než polovině testovaných bank proběhlo založení účtu bez problémů, tedy tak jak mělo probíhat. Ženu muslimského vyznání totiž musí identifikovat pouze žena, zaměstnankyně banky, a to v samostatné místnosti, nikoliv v open space prostoru banky. Naprosto bez problémů si vedla například Česká pojišťovna, Raiffeisenbank‎ nebo Equa bank.

V uvedeném případě jsme postupovali v souladu se zákonnými požadavky a našimi interními předpisy, podle kterých máme při identifikaci klienta povinnost ověřit shodu jeho podoby s vyobrazením v průkazu totožnosti. Pokud by v průkazu totožnosti nebyla fotografie, ze které je možné poznat podobu klienta, nebo nám klient odmítne svoji podobu odkrýt, nemůžeme s ním obchod uzavřít,“ doplnila portálu bankovniinspektor.cz mluvčí České spořitelny Kristýna Havligerová.

Na správný postup, jak identifikovat ženy muslimského vyznání zahalené v burce nebo nikábu, se redaktoři serveru www.bankovniinspektor.cz ptali zástupců České národní banky, České bankovní asociace a také ombudsmana. První dvě jmenované instituce sdělili, že nemají doporučený postup, jak v takovém případě postupovat. Kancelář ombudsmana sdělila následující: „O doporučeném postupu nevíme. Na to, jak banky takové situace řeší, byste se měli ptát jich.“

V několika případech byl postup zaměstnanců bank zcela chybný, například ve Fio bance identifikace nemohla vůbec proběhnout, na testované pobočce nepracovala žena-zaměstnankyně banky, a proto si zde muslimka účet nemůže vůbec založit. V Unicredit Bank zase došlo téměř k založení účtu, přestože zaměstnanec banky figurantku vůbec neidentifikoval! Úředník této banky totiž okopíroval občanku a začal připravovat smlouvy. Na možnost identifikace nepadla ani jedna otázka a založení účtu by proběhlo, kdyby se figurantka nerozhodla vše si ještě promyslet a poradit se s manželem.

„V nikábu tedy mohla být oblečena potenciální zlodějka, jež mohla využít ukradené občanky a založit si účet, u kterého by pak pomocí fiktivních plateb mohl vzniknout nárok na kontokorent. Zlodějka by pak mohla peníze z kontokorentu vybrat a způsobit potíže nic netušící osobě, které byla občanka ukradena,“ upozorňují redaktoři portálu www.bankovniinspektor.cz.

Z testu, který připravil Bankovní inspektor, vyplývá, že tuzemské banky rozhodně nejsou 100 % připravené na nové klienty, kteří, v dnešním globalizovaném světě, mohou být často různého náboženského vyznání. Na tento stav není ovšem příliš dobře připravena ani tuzemská legislativa, která celý problém řeší pouze obecně a nepřihlíží k odlišnostem vyplývajícím z různých náboženských tradic, zvyků a rituálů.

 

Komentáře

komentářů